Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Nowym Dworze Mazowieckim
tel.: (22) 775 20 13, (22) 775-56-66
e-mail: ppp.ndmaz@gmail.com

Kontakt

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Nowym Dworze Mazowieckim
ul. Bohaterów Modlina 40
05-100 Nowy Dwór Mazowiecki
tel./fax.: (22) 775-20-13, (22) 775-56-66
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zobacz na mapie

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu.

Nabycie umiejętności czytania i pisania podczas pierwszych lat nauki szkolnej umożliwia zdobywanie wiedzy na kolejnych etapach kształcenia. Dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu powinny uczestniczyć w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, zwanych także terapią pedagogiczną. Istotą powyższych zajęć jest korekcja, czyli usprawnianie zaburzonych funkcji poznawczych i ruchowych dziecka, a także kompensacja- doskonalenie funkcji dobrze rozwijających się w celu wspomagania tych słabiej funkcjonujących lub częściowego ich zastępowania. Celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie ogólnego rozwoju ucznia i usprawnianie funkcji ważnych w procesie uczenia się czytania i pisania: wzrokowo-przestrzennych, tj. skupiania uwagi wzrokowej, spostrzegania i pamięci wzrokowej, spostrzegania przestrzeni; słuchowo-językowych, tj. skupiania uwagi słuchowej, spostrzegania i pamięci słuchowej dźwięków mowy oraz funkcji językowych, motorycznych, tj. sprawności manualnej i ogólnego rozwoju ruchowego dziecka; współdziałania ze sobą funkcji- koordynacja wzrokowo-ruchowa podczas pisania, wzrokowo-słuchowa podczas czytania. Aby uczeń mógł korzystać z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych powinien przejść diagnozę psychologiczno-pedagogiczną, podczas której specjaliści ocenią, czy trudności w czytaniu i pisaniu wynikają z zaburzeń o charakterze dyslektycznym. Dysleksja rozwojowa to termin określający zespół specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. Określenie ,,rozwojowa” oznacza, iż opisane trudności występują w nasilonym stopniu od początku nauki szkolnej. Dysleksja może występować w trzech formach: dysgrafia - trudności w opanowaniu pożądanego poziomu graficznego pisma; dysortografia - trudności z opanowaniem poprawnej pisowni wyrazów (nie tylko błędy ortograficzne); dysleksja- specyficzne trudności w nauce czytania.

            Warunkiem skuteczności terapii pedagogicznej jest jej wczesne rozpoczęcie (powinno to nastąpić już w wieku przedszkolnym), udział rodziców w terapii (rodzice otrzymują od terapeuty wskazówki do pracy z dzieckiem w domu) oraz systematyczne ćwiczenia umożliwiające wyrównanie trudności szkolnych. Rodzice powinni pamiętać, że nie należy zaprzestawać ćwiczeń z dzieckiem nawet wtedy, gdy wydaje się, że ustąpiły symptomy typowe dla dysleksji. Ukierunkowana praca terapeutyczna musi być kontynuowana przez cały okres nauki. Uczniowie, którzy przestają pracować, mogą spodziewać się powrotu trudności.



Małgorzata Jeremicz- terapeuta prowadzący w poradni zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies i inne podobne technologie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w pamięci Twojego urządzenia. Zobacz szczegółowe informacje jak zarządzać plikami cookies przy użyciu swojej przeglądarki internetowej. Polityka plików cookies...